Conflictcoaching van medewerkers

Door conflictcoaching leren medewerkers beter met conflicten om te gaan (conflictvaardigheden). Doelstelling is dat zij zelf met elkaar conflicten kunnen oplossen zonder een derde partij in te roepen.

De coaching heeft een positieve en pragmatische insteek: Centraal staat niet te focussen op de schuldvraag, maar op oplossingen, niet op het verleden, maar op de toekomst en op wat er goed verloopt in plaats van op wat er fout is gegaan.

Conflictcoaching richt zich op vier aandachtsgebieden:

  1. Wat is mijn positie en wat zijn mijn rollen?
  2. Hoe verloopt de interactie tussen mij en mijn collega´s en leidinggevenden?
  3. Wie ben ik, wat zijn mijn waarden en/of opvattingen, welke doelen wil ik bereiken?
  4. Wat is de aard van het conflict (wat is er nu écht aan de hand), hoe ga ik het gesprek aan met de ander, luisteren naar de ander, wat te doen als een gesprek escaleert, hoe samen zoeken naar oplossingen etc..

Coachinggesprekken vinden één op één plaats. Door meer vaardigheid en begrip te ontwikkelen bij één van de partijen kan het conflict een andere wending nemen of zelfs worden opgelost.