Praktijkles conflict management deel 1

HOE GA JE ALS MANAGER OM MET CONFLICTEN OP DE WERKVLOER? (deel 1)

In het boekje ‘Omgaan met conflicten’ van Lessons Learned (Spectrum) deelt ⁠Sir Peter Middleton, voormalig voorzitter van Barclays group de volgende tip: “Maak het bedrijf belangrijker dan de mensen”.

⁠Middleton geeft een voorbeeld uit de periode dat hij voor Barclays werkte. In korte tijd vertrok zowel de CEO als de voorzitter van de raad van commissarissen. Niet vanwege het beleid, maar vanwege karakterologische verschillen.

Deze twee mannen konden samen niet door één deur en dit leidde tot een heuse crisis.⁠

Persoonlijkheden zijn belangrijk en hoe hoger in de top, des te groter de rol van karakters en ego’s wordt.⁠

Het wordt een probleem wanneer je persoonlijke mening het bedrijfsbelang in de weg gaat staan.⁠

Conflicten hebben een negatieve invloed op de reputatie en maken aandeelhouders onrustig. Je moet negativiteit en conflicten daarom zoveel mogelijk zien te voorkomen.⁠
Middleton is stellig als het om de oplossing van een dergelijke situatie gaat:⁠

“Je moet mensen vertellen dat ze zich gedragen als kinderen. En als het ze niet lukt om volwassen te worden en niet in staat zijn om samen te werken, dan moeten ze vertrekken.”⁠